måndag 22 augusti 2011

Upprop!



Idag var det upprop i skolan. För båda tjejerna.
Just den här gången var det störst för Irma.
Irma började "nollan" idag och vi kom dit lite med andan i halsen.
Då kom en fröken och bjöd på Piggelin och det syntes i Irmas ögon att det här med skolan verkar rätt fint ändå.
Efter sång av fröknarna på trappan skulle alla barn och föräldrar med för den delen gå in och barnen blev tillsagda att sätta sig bakom sina namn på golvet.
Jag puttade fram Irma mellan några ivriga mödrar som stod precis vid trappkanten.
Hon släppte min hand och gick upp på trappen och vände sig om och bjöd på skolans största flin.
Hon såg nöjd ut när hon satte sina skor på sin plats och sprang in.
När jag kom in så satt hon fint på sin plats.
Bakom sitt namn.
Med sitt namn skulle hon när hon blev uppropad gå fram till Ove och få häftmassa och sedan sätta den på ett papper.
Hon gick fram till papperet på golvet.
Funderade och sen sa hon:
- Nej, jag tar det från det här hållet och så gick hon runt och satte dit sitt namn som var blad på en blomma.
Efter henne var det en pojkes tur och han fick inte riktigt dit den.
- Tryck, tryck! ropade Irma och det gjorde han tills den fastnade.
- Bra! sa Irma.



Efter skolan gjorde vi några snabba ärenden på stan innan vi stack ut med cykeln.
Första etappen blev affären där Irma säkert gick in, tog en korg och sa att hon skulle handla till en pizza.
Jag försökte stoppa henne för jag hade inga pengar.
Man behöver mjölk, frukt och lite andra grejer som hon tog och la i korgen.
Sen fick jag lägga tillbaka allt innan färdig gick vidare.
När vi hade kommit så långt vi skulle den här dagen så trillade Irma frivilligt och efter det ville hon inte cykla mer.
Det var bara för mig att bära hem cykeln.






Freja då?
Jo, hon tog sig själv ner till sitt upprop och nu kickar hon igång 4 årskursen.
Ett av ärendena var att hämta hennes gitarr som varit inne på strängning och ikväll började också hennes gitarrkurs med enligt väldigt säkra källor en cool kille.
Mycket cool till och med.
Imorgon kör det igång mer på riktigt.

/Lasse

Inga kommentarer: